De 5 valkuilen voor de zzp administratie

De 5 valkuilen voor de ZZP administratie!

Helaas zien we het nog erg vaak. Zzp’ers die keihard werken maar onvoldoende aandacht schenken aan hun administratie. Waardoor er onbedoeld geld verloren gaat.

Te weinig aandacht voor debiteuren beheer.

Als zzp’er werk je vol overgave aan de opdrachten die je hebt binnen gehaald. Dan is het zonde om door een gebrek aan tijd voor de financiele administratie geld mis te lopen. Zorg dat de afspraken met de opdrachtgever zwart op wit staan. Wees duidelijk in de betalingstermijnen en herinner je opdrachtgever hier ook aan op het moment van overschrijding.

Maar vergeet niet: Als zzp’er zit je niet te wachten op niet betalende klanten. 

Te laat factureren

Op tijd factureren is voor iedere onderneming ontzettend belangrijk.
Iedere week dat er later wordt gefactureerd betekent dat het geld ook later ontvangen zal worden.

Eén bankrekening voor zakelijk en privé.

Een duidelijk splitsing tussen zakelijke en privé zal voor inzicht zorgen. Uiteindelijk zal dit gesplitst worden, waarom niet vanaf het begin af aan. Dit zorgt ervoor dat er op een later tijdstip geen onduidelijkheid is. Wat weer veel tijd scheelt, die je als zzp’er op een andere manieren kan spenderen.

Boekhouding niet op orde

Voor veel ondernemers en zzp’ers is de boekhouding niet het lichtpuntje van de week. Wat resulteert in een niet geordende administratie. Weet je van jezelf dat je de discipline niet op kan brengen, probeer het dat uit te besteden. Een administratiekantoor is vaak meer dan een boekhouder, zij kunnen je ook op andere vlakken bijstaan.

Geen geld reserveren voor belastingen.

Schrik je ieder jaar weer van de hoeveelheid te betalen belasting? Een manier om dit voorkomen is om het per factuur te reserveren. Een goede manier om dit te doen is door bij iedere verkoopfactuur het btw bedrag te storten op een spaarrekening zodra deze rekening wordt betaald. Hierdoor kom je nooit voor verrassingen te staan.

 

Herken jij je in dit artikel? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend advies gesprek.